Advert




21 December, 2011

19 December, 2011

Breakfast @ Old Town

Sesekali teringin nak breakfast kat luar di hari cuti.  Terbayang-bayang telor setengah masak tu..pergh dapnye. Macam kat umah tak boleh rebus sendiri kan? Saje mengade nak breakfast kat luar sementelah husband ada ni.

Kakak macam dah biasa je makan kat sini? Sampai-sampai kat meja terus amik kertas ngan pencil pastu tick tick ikut suka dia. Pastu "nah, iyah dah tulis. mama nak makan ape?" hahahaa anak oo anak.


Aku pandang keliling, Cina je ramai. Mana orang melayu? Orang melayu makan kat umah je lah oii.. goreng nasik sendiri ke beli nasik lemak tepi jalan, bancuh air teh o makan anak beranak. Ke belum bangun lagi? hahahaha..

Ipan makan telor setengah masak 2 bijik ok. Ingatkan nak share dengan dia order 2 bijik tu, sekali dia makan tak nak stop. Suap, nak lagi, suap nak lagi.  Eh abis? Huwaaa.. Papa, tolong order lagi pliss.. Mama belom dapat makan.


Kakak pulak makan tak abis. Selalu dia yang suka sangat telor.  Pastu dia sakit perut nak yak yak pulak. Nasib baik toilet bersih *___*. 

Makan telor ngan air kopi yang digembar-gemburkan sedap tu (sedap ke? biasa je. im not a coffee fan).  Papa order nasik lemak, tapi tak abis makan. Tak sedap katanya.


Lepas tu balik singgah kedai beli lauk. Kang tengahari nak masak. Takkan nak makan luar lagi?  Sendiri mau ingat kang Papa merajuk sape susah? Mamaaaaaa jugak.


16 December, 2011

Anniversary Dinner @ I-City

Mendapat invitation untuk dinner di Al-Rawsha, I-city.  Daripada suami lah kan. Masa tu dia on the way balik Klang,  dia sms "malam nanti kita dinner kat i-city dengan anak-anak".  Anniversary dinner tapi anak-anak tetap tidak dilupakan *____*.

Ini kali kedua kami makan kat sini, dulu pernah jugak sekali. Actually tak lah sedap sangat tapi suami suka makanan Arab dan nak bawak anak tengok lampu, 2 in 1 so ini lah tempat yang sesuai.


Sambil makan, boleh terus tengok lampu kat depan tu.  Dulu kami makan kat luar so lagi dekat ngan lampu. Tapi kali ni makan kat dalam sebab cuaca  macam nak hujan. Sebelum kami berlari dengan pinggan baik kami bersiap sedia makan kat dalam.


Aku tak tau nak makan ape so main order je, sekali yang datang camni.  Takut lak aku tengok 2 daging panjang tu. Hahahha.. daging tu rasa daging kebab. Papa makan lamb mandy, maklom la peminat kambing. Tapi tak amik gamba sebab aku tak suke kambing, haha dengki.


Aiskrim untuk anak-anak. Bukan senang nak control dorang makan aiskrim sebab aku pantang baju kotor ni. Tapi kesian kan takkan tak bagi makan pulak, so mulut aku kena la mainkan peranan. "dah dah bagi mama buat".... "eh kakak..baik2 amik sikit2"...."stop stop jangan banyak-banyak". hahahhha.. ko kalau keluar nampak mak yang memekak tak kira orang keliling tu ntah-ntah aku. Hahaha.. nasib baik suami tak kisah kot dia malu nak mengaku bini tak tau lah tapi tengok dia elok je duduk sebelah.


Anak dara kesayangan Papa ni. Tak boleh usik. Mengada meliuk lintuk ha. Tapi bab sound orang memang selamba. Mulut agak boleh tahan laser ni budak pempuan ni.



Papa kata, Iyah manja dengan Papa. Adik manja dengan Mama. Memang pun, budak lelaki ni sangat lah manja tido pun kena letak tangan dia kat muka Mama. Cepat nau besar adik ni nanti mama rindu adik masa baby. Huwaaaa...


Kat I-city sekarang dah ada macam-macam games. Salah satunya macam Eyes of Malaysia. Tapi belum function lagi sedang dalam construction. Masa kami ni pegi ramai sangat orang sebab cuti sekolah so malas nak jalan-jalan sangat sebab sesak.


Bawak anak-anak main sekejap, itu lah tujuannya pun. Adik dah mengantuk tapi nak main punya pasal tahan mata. Tapi menguap je keje dia hahahhaa sian.  Bahagian mainan untuk anak-anak ni kat bawah. Dekat ngan Snow walk.


Comel kan kereta kuda ni? Macam cinderella punya.  Anniversary dinner yang lebih memberi kegembiraan kepada anak-anak. Kerana perkahwinan selama 5 tahun ini lah yang membuahkan hasil kamu semua.  Puitis tak? Hahhahaha. Sayang kamu semua. Mmmuah!



14 December, 2011

Dah lama tak pergi Jako

Sesejak dah dok umah baru kan, lama tak keluar kalau weekend (yelah tu). Sebab syok kan melepak anak beranak kat umah. Keje umah banyak nak buat. Cewah. Tapi maksud tersirat sebenarnya, nak save duit. Duit dah banyak keluar macam air hujan masa nak masuk umah baru. Hahahhaa..eh tapi elok lah kan. Kalau tak asal weekend nak keluar pastu nak pegi shopping complex, pastu terbeli benda yang bukan-bukan.  Lagipun pening lah nak pegi shopping complex sekarang, orang ramainye lahai macam esok nak Raya Aidilfitri - ok tak perumpamaan ni? :P

Tapi hari tu (2 minggu lepas punye citer baru nak citer), Papa ada hal nak ke Jako. Jako tu ialah Jusco.  Anak2 aku sebut Jako. Jako pilihan kami tentulah Jako Bukit Tinggi. Dekat ngan umah. Aku kalo pegi Jako mesti lah tempat feberet...cer teka ape? Nichii? Audrey? (haha) Clarks? Padini? no no semua salah. Jawapannya ialah Brands Outlet! Sebab nak cuci mata kadang terbeli baju budak-budak. Pergh heaven nye... lawa-lawa, comel-comel!  Parking pun mesti dekat ngan pintu BO. Senang. Tepi pulak ada atm machine.. lagi lah senang! akakkakakkaa..

Anak-anak pulak kalo ke Jako, terus lah ingat nak main.  Memandangkan dah lama tak pegi, sampai ke Kids Playland tu .. "eh dah lain?" Nampak benau lama tak pegi.  Papa bayarkan entrance untuk 2 beradik tu, Mama kena masuk sekali nak monitor.  Papa pegi settlekan hal dia, Mama pun dok tepi tengok lah dua beradik tu main. 

Suruh Syirah main dalam rumah kecik ni. Ada dapur mini, cute je. Sinki, kuali, semua ada.  Tapi Syirah kan tak penah bercampur orang ramai-ramai camni, Mama pulak excited suruh main. Tetiba elok dia nak potong sayur tetiba ada budak Cina ni rampas pisau dia. Dia nangis lah. Aku suruh pegi amik lain. Dia nangis. Aku mak yang emosional kan, aku pegi mintak balik pisau tu kat budak Cina tu "hello, thats hers. You go play with others". Hahahhaha backing anak sendiri siap sound kat budak Cina tu. Mana lah anak tak berdikari ha.  Teruknye pangai mak.



Sebelum pegi masak kat dalam rumah yang ada dapur tadi tu, sila lah shopping sayur-sayuran, ikan, ayam kat supermarket ni ye.  Murah-murah je harga dia ;)



Oleh kerana dah menangis tadi, so dia tukar main kereta. Adik memang aku biarkan main kereta sendiri. Adik sempoi dah biasa ramai-ramai kan so dia ok je main sendiri.  Pastu mulut pun tak berhenti bercakap, menjerit. Semua orang dalam tu macam kawan dia dah. So you have to expect that anak-anak memang berbeza character mereka.


"Main sorang-sorang lagi best, Iyah beli sayur banyak, Mama"

"Ye lah nak, main lah".

Lepas tu, dua beradik nangis sebab takmo keluar dari situ. Ah sudah. Balik! Sebelum Mama jadi singa.


13 December, 2011

Bertemu selepas 10 tahun

Selalu tak terjadi kat korang, plan baik punye berbulan-bulan tapi akhirnya tak menjadi. Tapi bila tak plan, kalau dah rezeki Allah nak bagi. Sehari dua punya plan menjadi terus.  Penah?

Macam aku dengan kawan-kawan sekolej masa kat UiTM dulu. Kawan sebilik, sekatil sebantal (kalau takut ada citer hantu), sepinggan, sesuap semua lah. Mana kan sahur 3 pagi ke dining hall, ke sana ke mari sama. Study sama semua sama.  Walaupun semua amik course lain-lain. Rindu betul kenangan zaman belajar. Kalau nak diingat kenangan kat kolej Cempaka 2 tu memang best gile.  Best sangat can't even explain lah kiranya.  Lama betul tak jumpe, cari dalam facebook tak jumpa-jumpa. Contact number semua dah ilang.

Ditakdirkan Allah, satu hari kami terjumpa di facebook akhirnya, dan terus janji nak jumpa di hari Jumaat (sebab lunch hour lama).  Rupa-rupanya semua keje kat KL jugak, sekangkang kera office masing-masing tapi tak penah berjumpa.

Nandos, Sogo tempat janjitemu.  Bila dah jumpe nak jerit, nak nangis pun ade.  Ini baru 3 orang. Sebenarnya ramai lagi tapi yang ramai-ramai tu nanti kena arrange betul-betul.  InsyaAllah ada rezeki boleh lah buat reunion kolej Cempaka 2.

Yang lagi menarik, Linda lah yang introduce aku dan Papa.  Walaupun sebenarnya dia tak tau kami bercinta. Tetiba nak bertunang. Heheheh.  Apapun, thanks Linda. Pastu tambah best, Lin tu kawen ngan cousin aku. So Lin kawan merangkap cousin lah :)



Kawan-kawan roomate yang berkongsi suka duka, Linda dan Lin.  Appreciate this friendship so much. Rindu korang sangat! Nanti kita jumpa lagi.  Semoga ikatan ini terus berpanjangan. Amin.


12 December, 2011

Trudy & Teddy

Banyak citer tak ber'update' lagi ni. Citer Segamat, citer wedding reception kat Klang.  Tunggu gamba2 dari dlsr abang aku ni dah berkurun. Huhuhuwww...

Berbalik pada tajuk seperti di atas. Aku ada la gak belikan anak-anak baju Trudy & Teddy ni untuk certain function macam wedding ke, jalan-jalan ke. Sebab harga agak mahal even buatan Malaysia? Tapi bila sale kat Sogo, sila lah beli banyak-banyak.

Aku suka T&T sebab design dia comel, kaler dia soothing (light purple, light yellow, light grey, white) dan simple. Tak lah berkerawang lah kembang semangkuk lah.

Salah satu baju T&T yang Irfan pakai ni, kelaka tak? Rompers siap ada bow. Hahahha.


Jumaat lepas dapat email:

Congratulations!
You’re one of the lucky ones to receive Trudy & Teddy’s Floral Tote Bag for free. For gift collection, just drop by at Sogo KL from 15 to 31 December 2011. Our sales personnel will have your name and contact upon collection of gift. Thank you for following us on Facebook.

Regards
Trudy & Teddy


Yeay!
Nanti aku dah dapat bag tu, aku menunjuk-nunjuk share dengan kengkawan ye. Barang free, sape tak nak. Muahaha...

Bye.



09 December, 2011

Happy Anniversary, Sayang.



9 December 2006 - 9 December 2011 = 5 tahun. BARU 5 tahun =)

Syukur Ya Allah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Semoga rumahtangga kami sentiasa sejahtera di bawah lindungan Allah swt, dimurahkan rezeki kami dan anak-anak dan bahagia dalam kesederhanaan. Amin. Doakan ye.

Kongsi sikit petua Ustazah Nor Bahyah untuk amalan suami isteri, Petua 8P:

1. P yang pertama ialah ‘puji’ iaitu setiap pasangan perlu saling memuji antara satu sama lain dalam semua aspek kehidupan seperti masakan atau ucapan terima kasih apabila diberi pertolongan.

2. Katanya, P kedua ialah ‘peluk’ yang mana pasangan suami isteri hendaklah selalu peluk memeluk antara satu sama lain sekerap mungkin pada setiap hari kerana pelukan itu adalah belaian penuh kasih sayang.

3. P seterusnya ialah ‘penghargaan’ di mana amalan memberi hadiah boleh menambah kasih sayang.  

4. ‘Perhatian’ adalah P keempat yang mesti diambil berat kerana kekurangan perhatian boleh mengakibatkan pasangan terasa diabaikan.
  
5. Ustazah Siti Nur Bahyah berkata, P seterusnya mewakili ‘persefahaman’.
6. Menurutnya, P selanjutnya membawa maksud ‘pergaulan’ iaitu pasangan suami isteri mesti menjaga pergaulan masing-masing dengan orang lain bagi mengelakkannya daripada melampaui batas, menimbulkan cemburu seterusnya membawa kepada pembabitan orang ketiga.

7. Beliau berkata, satu lagi P adalah ‘percutian’ di mana kita perlu merancang percutian berdua-duaan dengan pasangan di tempat yang jauh daripada kesibukan dan kehidupan rutin.

8. Katanya, P yang terakhir ialah ‘permohonan’ iaitu doa kepada Allah supaya merapatkan kasih sayang antara pasangan suami isteri serta dijauhi daripada godaan kemewahan dan keseronokan dunia.

Ustazah Siti Nur Bahyah juga menurunkan beberapa amalan doa selepas solat yang boleh merapatkan hubungan dan menimbulkan kasih sayang antara suami isteri iaitu membaca surah Al-Imran ayat ke-31 atau membacakan ayat ke-200 surah sama bagi mengurangkan panas baran suami. Beliau berkata, kunci kebahagiaan rumah tangga yang sebenar ialah mendekatkan diri dengan Allah. Katanya, apabila seseorang insan mengabaikan tanggung jawab terhadap agama, dia akan mengabaikan rumah tangga kerana jiwa yang kosong.
“Ketika kita jauh daripada Allah, iblis yang suka umat manusia bercerai-berai akan menghampiri dan melalaikan kita daripada tanggung jawab terhadap keluarga,” katanya.