Advert




18 November, 2010

Teknik Marmet

Dalam sejarah.

Hari ni buat pertama kali aku tak dapat pam susu di ofis sebab soft shield koyak. Heavy duty kot. Actually dari hari Selasa dah koyak sikit. Kol Michelle (www.enjoybreastfeed.com) kedai breastpump kat rumah tu takde stok. Alamak. Gelabah. Takpe pikir-pikir masa cuti takyah pam terus direct feeding kat Irfan.

Hari Khamis, iaitu harini konon ingat boleh guna lagi corong tu. Makin teruk koyaknya memang takleh sedut dah. Adoi gelabah lagi camne nak pam ni. Siap cari map nak gi Ampang naik lrt sebab kat situ ada kedai Medela. Pastu tanya kat fb, macam susah nak ke sana siap kena naik cab bagai.

Maka tiada jalan lain melainkan kena jadi lembu aku hari ni. Perah la apa lagi. Pakai apa? pakai tangan la. Teknik marmet erti kata dalam bidang laktasi ni. Cuba google kalu nak tau lanjut.

Hasilnya..alhamdulillah dapat keluar tapi kurang sikit hasilnya sebab baru first time try. At least dapat lah jugak. Kalo tak camne Ipan nak susu esok? stok takde. So pasni kalau emergency leh lah buat teknik ni.

Setakat ni aku tak pandai lagi, corong softshield tu dapat petang ni dia hantar kat rumah. Yeay! Alhamdulillah...kalo tak menangis Mama.

3 comments:

Deqna said...

aku masa dalam pantang dulu ada gak wat kaedah ni..masa ni tak beli pam lagi tapi tak taulah pulak nama dia teknik marmet..

memang lah gelabah kalau tak leh mengempam kan?

~♥ OjaAmran ♥~ said...

farah, nti ko jadi tok guru pd aku, anis n kerun ye..TQ

mama-syira said...

Derna,
kena standby teknik ni di saat2 kecemasan contoh macam kes aku. hehe..

Oja,
InsyaAllah.aku memang sarankan kawan2 breastfeed nanti.