Advert




19 November, 2012

Travel Tips With Toddlers on Plane.

Walaupun flight travel Penang ke KL yang mengambil masa 45 hingga ke satu jam perjalanan, tapi untuk travel dengan 2 orang budak tanpa bantuan sesiapa, bukan lah mudah. Cewah.  Papa 'tertinggal' di Penang sebab keje tak abis lagi, maka balik lah kami 3 beranak dulu.

Bagi yang kenal saya ni cemana, benda-benda camni kita jadikan cabaran untuk tengok sejauh mana kemampuan diri kita. Walaupun dah biasa berdikari tapi kalau Syirah sorang ok lagi, ni dengan Irfan lagi nak handle.  Alhamdulillah Allah Maha Besar, selalunya dipermudahkan.  Saya amik langkah 'we just go with the flow' bebeh.


Cuma masa dari arrival hall nak ke gate tu agak jauh.  Dapat gate yang paling hujung sekali.  Kesian gile masa tu dah la pagi subuh, and agak terlambat check-in so terpaksa suruh Syirah jalan laju-laju sebab mama dukung Irfan. Sampaikan dia kata "Mama, iyah dah sakit kat dada ni".  Sian Syirah. Alhamdulillah Mama dapat anak yang senang handle macam Syirah ni. Alhamdulillah Alhamdulillah.

Sepanjang dalam flight pun, dua-dua sangat behave. Duduk diam je.  Suruh tido tak nak tido pulak tu. 


Beberapa tips yang boleh dikongsikan:

1.  Rancang masa - keluar awal supaya ada masa untuk pergi toilet dan buat apa-apa yang patut sebelum naik flight.

2.  Kalau boleh masa beli tiket, beli sekali seats yang depan. Senang nak pegi toilet and senang nak mintak tolong flight attendants.

3.  Barang yang penting untuk dicapai letak dalam beg sandang (handphone, wallet, ic, pampers, etc).

4.  Bawak toys/buku/jajan untuk attract anak-anak sepanjang perjalanan kalau dorang boring. 


5.   Take advantage dengan flight attendants yang baik hati, manis senyuman dan rajin tegur anak2 kita.  Kita pun kena la berbudi bahasa dengan mereka. Bukan amik kesempatan, at least kalo nak mintak tolong dorang senang. Kalau naik MAS selalunya ok dia bagi selimut, nak suruh dia amikkan air letak dalam botol susu (biasa buat), memang dorang layan kita yang bawak anak2 ni. Kalau AirAsia.. emmm susah sket lah hahahhaa...

6.  Take off and landing - sediakan susu untuk anak2 minum supaya telinga dorang tak sakit.  Kalau yang bfeed tu senang bagi bfeed. Macam Syirah haritu dia kata "Mama iyah pekak ni". So bagi dia air untuk minum.

7.  Kalau travel dekat, tak payah bawak beg banyak so tak payah check in bag. Just bagpack yg kita bawak naik tu je. Sebab nak tunggu bag kita nanti makan masa gak. Tapi kalau kena check-in bag, bawak bag tarik atau bag yang senang untuk handle.  Macam haritu saya bawak troli dan dudukkan anak2 atas bag.  Sebab kalau tak, cemana nak pegang tangan dorang lagi?


8.  Kesimpulannya, just relax dan berdoa. InsyaAllah dipermudahkan.  Anak-anak pun akan memahami :)

Tips ini saya gunapakai untuk perjalanan dekat je lah within Malaysia.  Kalau luar negara, saya rasa memang tak boleh sorang-sorang.  Tak mampu dan untuk keselamatan, agak berbahaya.


4 comments:

farikh said...

kalau saya ada FA dalam flight akak, kompom saya tidur kan ipan, not big deal chewah. Good tips kak, well done

eza ezara said...

salam kenal..follow u sis ;-)

http://eza-ezara.blogspot.com/

mama-syira said...

Farikh:
ko akak tau mesti boleh diharap punye dah biasa jaga anak sedara baya ipan.
heheh thank you.. nanti ada tips lagi bleh share.

mama-syira said...

Salam Eza Ezara. Thank you.. selamat berkenalan :)