Advert




05 April, 2013

Ustazah/Ustaz kata [1].

Saya cadang nak buat entry USTAZAH/USTAZ KATA bila ada tazkirah-tazkirah yang saya attend yang dapat saya sharekan bukan aje untuk panduan kawan-kawan tapi panduan saya di kemudian hari.

Ini saya dapat cedok dari tazkirah Ustazah Norhafizah Musa. Menggunakan gaya bahasa saya sendiri lah.

Membesarkan anak ibarat kita menanam tanaman.

Apabila kita menanam benih yang baik, maka kita dapat menyemai hasil yang baik. Begitu juga dalam konteks membesarkan anak-anak. Jika kita sebagai ibubapa mendidik anak dalam landasan yang betul mengikut apa yang disuruh Allah swt, maka hasilnya tentulah kita dapat anak-anak soleh & solehah.

Membesarkan anak-anak bukan satu tugas kecik kan kawan-kawan. Berat dan besar tanggungjawab kita, SANGAT. Walaupun anak-anak masih kecik tapi dapat merasakan betapa cabaran untuk membesarkan dorang amat hebat.  Lebih-lebih lagi dalam persekitaran sekarang. Banyak pengaruh-pengaruh yang tak baik. Tak payah pergi jauh-jauh, bukak tv je dah banyak pengaruh. 

Jangan tuduh orang sekeliling je, diri sendiri (ibubapa) adalah contoh terdekat sama ada baik atau buruk perlakuan/perkataan anak-anak kita. Contoh masa kita tengah driving, akan ada terkeluar perkataan yang tak sepatutnya macam "lembap lah lori depan ni". Anak dengar, serap dan ikut.  So takyah nak salahkan orang lain. Anak-anak belajar dari kita lah tu. Itu sebabnya ustazah kata kalau nak anak-anak yang baik mulakan dari diri sendiri (ibubapa).  Pendidikan bermula dari rumah. 

Bab solat yang paling penting untuk kita titikberatkan. Solat tiang agama, tiang segala-galanya.  Kalau kita sendiri tak solat, takkan kemudian hari kita nak harapkan anak-anak kita ni jadik orang baik-baik?  Yang mendoakan kita bila kita dah meninggal nanti?  Anak-anak tak rosak sekaligus. Maksudnya tak terus jadik jahat. Bila dari seusia awal tak dididik, lama kelamaan makin terus dan sikit demi sikit tertutup hatinya - terus tertutup pintu hati. Itu yang ada anak-anak muda tak segan buat maksiat atau buat perkara-perkara jahat. Nauzubillahi minzalik. Jauhkan lah dari keturunan kita ye kawan-kawan.

Solat kena ajar anak-anak seawal 7 tahun. Bila tak nak buat, jangan biarkan. Nanti anak-anak akan anggap 'alah mak tak marah pun, tak solat'. Sekali kita 'biar', berkali-kali mereka akan biar dan langsung tak solat.  Takutnya lah kan.

"Ya Allah, jadikanlah kami orang yang mendirikan solat dan demikianlah juga zuriat keturunan kami". Amin ya rabbal alamin.


No comments: