Advert




14 December, 2010

Jemput makan bubur brokoli


Irfan dah start makan so bertambah list things to do untuk Mama hari-hari. First solid food - bubur brokoli. Rebus beras sampai jadi bubur then baru masuk sayur brokoli supaya khasiat dia tak hilang. Kalo nak bagi rasa sikit, rebus dengan ikan bilis yang telah direndam (nak hilangkan masin).

Lepas dah jadi bubur tu, tapis pulak lagi nak bagi halus. Tadaa.....siap. Sayur boleh tukar dengan carrot ke, tambah kentang ke. Kadang kan dah takde idea nak buat bubur ape sebab boring lah dia kan hari-hari bubur yang sama. Korang ada resipi, share lah ye.

Sebolehnya usahakan untuk masak bubur sendiri sebab yang dah readymade macam nestum, puree dlm botol tu tak digalakkan. Tapi untuk ibu bekerja kadang terpaksa sebab kesuntukan masa. Kena berkorban sikit lah. Bangun kul 5 pagi masak bubur. Anak suka, mama gembira :) hehe

Erkkkkkk...alhamdulillah. Kenyang shayeee. Tengkiu Mama!

13 December, 2010

Balik kampung

Awal bulan December hari tu kan balik kampung Kedah sebab Pak Ngah Syirah kawen. Tapi tak share citer. Sebab gamba takde sangat. Papa yang pegang camera tapi tak amik pun gamba kami. Huhu.

Ada la sikit gamba pengantin. Belum terlambat untuk wish Pak Ngah "Selamat Pengantin Baru". To Mak Ngah, welcome to the family. Semoga berbahagia sampai bila-bila.


Syirah suka balik kampung sebab banyak binatang. Salah satu tugas Syirah tetiap pagi dan petang ialah....

Menyuap kambing nenen yang nenek bancuh. Suka sangat kakak.

10 December, 2010

Hadiah 6 bulan

Ahad, 12/12 ni Irfan genap 6 bulan! Sekejap je kan. Irfan adalah seorang baby yang:
  • Mama's alarm clock. Tido awal (sejurus lepas Maghrib), bangun awal (sebelum Subuh). Sorry la nak bangun lambat weekend pun.

  • Suka sunyum/gelak esp dengan orang lelaki (sib baik kan kalo tak gatai)
  • Dah kenal orang. Orang tak dikenali amik, dia nangis

  • Berborak bahasa sendiri dengan suara kuat dan bising

  • Bila Mama pakai tudung, dah excited and takmo orang lain amik. Dah tau nak pegi jalan

  • Terus menangis bila nampak Mama balik keje, nak nenen lah ape lagi

  • Dah boleh pegang barang dan campak barang

  • Suka gigit selimut/hand towel (yang berunsur kain), sampai ralit

  • Sudah pandai gaduh dengan kakak esp berebut barang. Jerit-jerit ok berebut..kakak pun takmo beralah.

  • Berat sudah 7++ kg.


....dan hadiah untuk Irfan sempena birthday dia yang ke 6 bulan ialah......



*



*



*



*



*

KENA DEMAM CAMPAK (tapi yang halus tu orang panggil MEASLES)




Sian dia. Nanti kita citer pasal ni di lain entry.

09 December, 2010

Romantika D Amour

Sms dari husband pukul 8:12pm malam tadi:

Esok 4.30++ pm genap 4 tahun perkahwinan kita...
buat isteri tersayang thanks
for everything...
papa rindu dan sayangkan sayang dan anak2


Baru 4 tahun. Semoga jodoh kami berkekalan, dimurahkan rezeki, bahagia dan dipermudahkan segala urusan membesarkan anak-anak.

I love u.
p/s: Tak aci kan sms awal. Ceh.

08 December, 2010

Spa sendiri di rumah


Mari mewangikan diwi..(tetiba nak type style budak skolah punya ejaan).

Tak perlu lah nak gi spa kan. Gosok sendiri badan kat umah. Wangi2 kan pulak lepas tu sapu dengan losyen. Wah...harum je.

Sementara ada sale ni boley la rembat. Sebab kalo tak harganya mahal pastu takde diskaun. Gamba di atas tu bukan aku punya semua sekali, share dengan member. Sesekali kan nak wangi-wangi. Tapi kena wangi untuk suami je tau. Bye.

02 December, 2010

Rahsia susu banyak

Happynya hari ni. Sesi pagi punya hasil mengepam agak memberangsangkan. Bagi orang lain mungkin perkara biasa dapat 1 botol penuh tapi bagi aku yang hasil biasa-biasa ni, kira dah vangga lah.
Kebiasaannya dapat 4oz, tapi pagi tadi alhamdulillah dapat penuh sampai tak cukup 1 botol. Macam gamba ni lah hasilnya. Gamba pinjam dari Mr Google. Tak bawak camera nak snap gamba susu sendiri. Heee
Nak share sikit usaha-usaha yang aku dah buat sebelum ni untuk increasekan penghasilan susu:
  • Horlicks - hasil biasa2 je.
  • Milo - agak memberangsangkan.
  • Lobak cina - takde perubahan, biasa je.
  • Coke (ni akak ofis yang citer pengalaman dia n aku try) - memang susu bertambah tapi aku tak berani buat lagi sebab tak elok minum coke kan.
  • Susu soya - ada la perubahan sikit.
  • Makan banyak n minum banyak - sangat berkesan.

Sebenarnya setiap individu itu diciptakan Allah berbeza. Ada yang minum horlicks susu dia banyak. Ada yang minum milo tak banyak. Begitulah.Rasanya sebab pagi tadi aku makan nasi lemak dengan lauk paru. Tu yang hasil banyak. Aku perasan kalo makan light-light macam roti ke, kuih ke..hasil biasa-biasa je.

Maka di sini dapatlah disimpulkan bahawa ko tak perlu nak makan supplement or buat benda-benda pelik untuk tambah susu. Just makan ikut waktu and takyah diet-diet. Pastu minom lah air banyak-banyak. Mesti susu banyak and rasanya tak perlu lah takut gemok demi kesejahteraan anak.

01 December, 2010

Imaginary friends

Korang penah dengar pasal Imaginary Friends tak? Selalu tengok citer omputih, anak-anak dorang mesti ada kawan imaginasi/halusinasi. Dulu tak pecaya atau tak penah nak pecaya tapi bila terjadi kat anak sendiri, barulah faham.

Kisahnya, Syirah sejak 2-3 bulan kebelakangan ni selalu cakap dengan 'kawan' dia yang dipanggil Baby Bear. Kadang dia amik handphone, dia kol lah 'kawan' dia tu. Tanya buat ape, dah makan ke belum, macam-macamlah. Kalau main kat umah sorang-sorang, dia akan main dengan Baby Bear. Selalu kalau kol Opah dia waktu office, akan dengar suara dia bising sangat. Tanyalah dengan Opah "Syirah main dengan siapa?". Opah dia jawab "Main sorang-soranglah". Tapi bisingnya lahai macam ada 10 orang.

Hari tu dia tengah buang air besar kat toilet, tetiba dia cakap "ha datang pun Baby Bear'. Maksudnya lama lah 'kawan' dia tu tak datang kot. Penah sekali dia citer kat Opah dia Baby Bear kena tangkap polis sebab nakal. Kehekehkeh.

Aku penah tanya Baby Bear tu warna apa. Syirah jawab "warna putih lah". Meremang sekejap bulu roma. Bila google untuk cari info pasal imaginary friends ni, nah! Memang sah, budak 3 tahun akan ada kawan imaginasi untuk develop social skills dorang. So jangan sekat dia untuk berimaginasi sebab bila semakin membesar, kawan imaginasi dorang ni akan hilang begitu saja. Setakat ni aku tak sekat lagi selagi tak memudaratkan. Kalo kritikal, haruslah berbuat sesuatu.

Ni aku share artikel dari babycenter.com pasal imaginary friends:

Your 3-old imaginary friends
Been asked to set an extra place at dinner for an imaginary friend yet? As many as half of preschoolers have a pretend buddy. These phantoms don't mean your child is lonely or maladjusted. In fact, kids with imaginary friends are more likely to grow up to be creative, cooperative, sociable, independent, and happy.

An imaginary friend can be human or animal and usually comes with a name and distinct personality. Part confidant, part playmate, part protector, and part scapegoat, they help kids practice relationship building and let them be in control for a change. A pretend friend can be a child's way of handling an increasingly demanding, expanding world.

Watching your child's interactions with her imaginary friend can give you useful insights into her fears and stresses. If her imaginary playmate is afraid of monsters under the bed, then your daughter may be, too.

Although it's wise to be respectful of your child's imaginary friend, try not to get involved in the relationship. For example, avoid using imaginary friends as a way to manipulate your child ("Harvey ate his peas, why can't you?"). Instead, follow her lead. She knows deep down this is an imaginary creation, and it can be a bit alarming to her if you buy into it too readily. These extra members of the family usually disappear by age 7, as your child becomes immersed in the very real-life world of school.

Your life now
Having a 3-year-old can make you proud and completely nuts all at the same time. Because your child's verbal skills and physical abilities have expanded so much since her wobbly 2-year-old days, it's easy to fall into the trap of expecting more from her than she can always deliver. Progress is gradual. Although preschoolers sound and look capable of much more now, social and emotional maturity take time to develop — and that means lots of patience on your part. She still has faulty logic and a healthy ego. She thinks the world revolves around her — as it should at this age.