Advert




28 January, 2011

Aku yang kolot

Kolot dalam konteks yang aku nak cakapkan ni melibatkan anak-anak kita lah. But yet, masing-masing ada persepsi sendiri pasal hal ni. Ikut pendapat sendiri. No offense please.

Aku nak cakap pasal bawak anak-anak keluar malam. Korang pecaya tak kalo aku cakap anak-anak aku tak penah kuar malam? Sejak ada Syirah aku berpikiran begini, especially bila anak masih baby lagi. Tapi Syirah tahun ni nak masuk 4 tahun, still tak keluar malam. Sebab tu kalau kawan-kawan nak buat birthday gath tu, dah bagi condition awal-awal kalo boleh buat siang sebab kami ni keluarga tak keluar malam. (hehe.. kan Anis , Oja ?).

Selalunya akan make sure pukul 7 je anak-anak mesti ada dalam rumah. Sebab Maghrib kan syaiton berkeliaran. Tak taulah aku ni memang dah terautomatik.

Tapi bukanlah tak penah keluar malam langsung, penah jugak ada lah dalam 3 kali setahun. Itupun kalo takde pilihan macam on the way balik kampung ke, pegi klinik ke, atau restoran yang nak sangat pegi tu bukak malam saje. Selain dari itu, kalo boleh dielakkan, memang tak keluar lah.

Sebab lain tak bawak anak-anak keluar malam, aku train dorang tido awal. Lepas maghrib dorang ni dah tido. Tapi Syirah sekarang ada kelonggaran, bagi dia main manja-manja dengan mama dulu baru masuk tido, itupun paling lewat kul 10. Selalunya kul 9 dah tido. Lebih dari kul 10 kalu... kena hangkut masuk bilik by hook or by crook. Bab ni bukan lah nak tunjuk tegas ke hape, tapi pikir kang nak sekolah senang (huahuahua jauh punye fikir ni).

Tu lah kadang ada jemputan yang melibatkan waktu malam, akan pikir beratos kali nak pegi. Kang anak dah besor takpelah kot. Sian pulak kat anak-anak, lampu jalan yang cantik-cantik pun tak penah tengok nanti kawan-kawan citer, jakun pulak anak-anak aku.

Sekali lagi, no offense ye ini hanyalah bersifat peribadi. Terpulang pada individu itu sendiri. Tepuk dada, tanya selera.

* Entry ni ditulis kerana next week nak gi cuti-cuti Melaka. Camne nak gi Jonker Street ngan naik cruise malam2 nih? Pakat kena tinggal lah. Huhuhu.

No comments: